суботу, 2 січня 2016 р.

Опис досвіду роботи вчителя математики Луганської Лариси Леонідівни

               Я, Луганська Лариса Леонідівна, учитель математики Підгорівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, закінчила в 2003 році Луганський державний педагогічний університет імені Тараса Шевченка й отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Математика» та здобула кваліфікацію вчителя математики та основ економіки. Педагогічний стаж 13 років. Кваліфікаційна категорія  «спеціаліст І категорії».
          Моє педагогічне та життєве кредо: «Бути вимогливими не тільки до дітей, а й до себе».
 На протязі всієї моєї педагогічної діяльності не втрачає актуальності питання про те, як розкрити свої здібності, як знайти себе в цій, одній з найцікавіших, найскладніших та  найгуманніших професій. Тому що я маю справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті – з дитиною. Від мого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить здоров’я, розум, характер, воля, інтелектуальне обличчя дитини, її місце  й роль у житті, її щастя. Успіхи в навчанні, в оволодінні програмою з математики – одне з найважливіших завдань учителя математики.
         Головне завдання, що стоїть перед школою й кожним педагогом, - дати учневі належну і якісну освіту. Школа мусить навчити кожного свого випускника знаходити шляхи до розв'язання  проблем, формувати в школярів здатність до самостійного, творчого мислення. Учитель відбувся тоді, коли він бачить у школярів, яких навчає й виховує, результат. На уроці учень має здобувати знання й вчитися ними оперувати, витрачаючи на це лише частку своїх сил.
      Результатом спільної роботи вчителя математики й учнів є: середній бал по предмету, проведення моніторингового дослідження, участь у предметних олімпіадах, проходження державної підсумкової атестації за курс основної школи й зовнішнього незалежного оцінювання випускників старшої школи, де потрібно показати свої знання  та практичні навики розв'язання тестових завдань, завдань на встановлення відповідності, завдань з короткою й розгорнутою відповіддю. Для отримання високого балу учні повинні застосувати всі свої набуті знання і вміння, а ми, учителі - навчити дітей ними оперувати. Тому у своїй педагогічній діяльності працюю над проблемою: "Усні вправи на уроках математики". Для себе можу розширити формулювання цієї проблеми: усні вправи на уроках математики як один із методів закріплення вивченого, удосконалення обчислення та розвиток логічного мислення.
Одним із завдань шкільної математики є формування в учнів свідомих та стійких обчислювальних навичок. Оскільки обчислювальна культура є тим необхідним запасом знань та вмінь, без якого не можливо розв’язати жодної математичної задачі, а також  вміння та навички швидко й точно виконувати обчислення є фундаментом вивчення математики та інших навчальних предметів.
         Усні вправи є одним із випробуваних засобів, які сприяють кращому засвоєнню курсу математики в середній школі. Вони розвивають в учнів уважність, спостережливість, ініціативу, підвищують дисципліну й збуджують інтерес до роботи. За їх допомогою вчитель встановлює на уроці оперативний і ефективний зворотний зв’язок, який дозволяє своєчасно контролювати процес оволодіння учнями математичними знаннями й уміннями. Такі вправи дають можливість без великих затрат часу багаторазово «програвати» типові ситуації і прийоми міркувань, систематично підвищувати рівень просторових уявлень учнів, проводити роботу з формування їх логічної та мовної культури.
        У своїй педагогічній діяльності  використовую такі методи роботи на уроках математики:  усне опитування, бліцопитування, усний рахунок, тестові завдання, математичні диктанти, робочі таблиці, вправи за готовими малюнками, задачі на побудову для відпрацювання графічної культури,  завдання з розгорнутою відповіддю.  Форми викладання матеріалу на уроках  урізноманітнюю. Виправдовують себе, зокрема, такі прийоми: усне повідомлення змісту вправи; проектування умови задачі за допомогою мультимедійного екрану; використання завдання на картках або таблицях; постановка задачі на моделях або предметах навколишнього оточення.     
     Намагаюсь зацікавити учнів предметом. Це запорука успішного навчання.
1.        “Поспішай, помилок не допускай” Ця гра – фактично математичний диктант. Вчитель повільно читає завдання, а учні на аркушах записують відповіді.
2.    «Дванадцять +» Кожному учню дається 12 прикладів на обчислення дій. За певний час учень повинен записати  відповіді.
3.    “Швидкий рахунок” Учитель зачитує завдання. Учні усно виконують дії і на аркушах  записують свої відповіді.
4.    «Елементи  фігур» Учителем підбираються зображення елементів геометричних фігур для перевірки засвоєння теоретичного матеріалу, а учні правильно формулюють відображення на малюнку. Можна навпаки зачитувати властивості фігур, а учні повинні написати про яку йде мова.
5.    «Добудуй та обчисли» Учитель роздає учням завдання, де потрібно виконати добудову та обчислити потрібну величину. Ці завдання виконуються на аркушах А 4, тому потребують від учнів охайності та вміння правильно користуватися геометричними приладами.
6.    Прочитайте слово або вислів Обчисливши  приклади на картках або на дошці, учні, використовуючи шифр,  розгадують літери, які утворюють слова або вислови.
Невід’ємною частиною  роботи в Підгорівській ЗОШ І-ІІІ ступенів  є методичне об’єднання вчителів природничо-математичних дисциплін. Співпраця вчителів дозволяє організувати навчання на тому рівні, на якому учні можуть показати свої знання і вміння та використовувати міжпредметні зв’язки на уроках. Відвідування районних семінарів з математики дозволяє обмінюватися  досвідом та використовувати набуті знання і навички у своїй педагогічній діяльності.
Достатню увагу у своїй роботі вчителі нашої школи приділяють профільному навчанню у старшій школі та допрофільної підготовки учнів 8 – 9 класів. З 2010 року в 10-11 класах введено  математичний  профіль. Матеріал, який вивчають учні,  дозволяє швидко адаптуватися до навчання в вищих навчальних закладах.  Уже вкотре спостерігаємо, що більшість наших випускників здобули або здобувають економічну освіту, де математика -  профілюючий предмет.
          У навчальному процесі велику допомогу вчителям надає навчально-презентаційний інтерактивний мобільний комплекс для кабінету математики, який ми отримали для своєї школи в 2010 році. Моделі геометричних фігур, креслярські інструменти, електронні навчальні посібники для вивчення не тільки математики, а й інших предметів, дозволяють проводити цікаві уроки.
          Одним з показників роботи вчителя є результати участі учнів у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, та позапрограмних  предметних олімпіадах:  Олімпус та Кенгуру.
Навчальний рік
Клас
П.І.Б учня
Результат
2012/2013
8
Вознюк Ярослав
3 місце
2013/2014
7
Бутков Олександр
3 місце
2015/2016
9
Бутков Олександр
1 місце

          Поряд з вивченням навчального матеріалу потрібно проводити позаурочні заходи, які тренують  логічне мислення, усний рахунок та вміння виокремлювати головне.
          Для підвищення своєї педагогічної майстерності ми проходимо курси перепідготовки за різними напрямками, не тільки по предмету, а й  для  роботи з дітьми в цілому.
        Невід’ємною частиною професійного росту педагога є процес не тільки підвищення кваліфікації,  а  також самоосвіта. Тому у своїй практиці користуюся  педагогічною пресою видавництв: "Основа", "Шкільний світ", журналом "Все для вчителя". Хоча останній рік переважають матеріали інтернет-ресурсів. Свої доробки презентую на методичному порталі.
      Так як у школі викладаю три предмета, які взаємопов’язані між собою, проводила районний семінар учителів економіки за темою: «Міжпредметні зв’язки на уроках економіки», де значну увагу приділила  економічним  задачам, при розв'язанні яких використовуються математичні прийоми.
          В наш час стрімкого розвитку комп’ютерних технологій започаткували в школі проект «Техно», де разом з учнями та вчителями опановуємо сучасні новітні технології  навчання та комп'ютерної грамотності.
          Останні події в суспільстві спонукають учителів до  виховання патріотів своєї держави. Тому на уроках математики ми також   використовуємо Концепцію національно-патріотичного виховання дітей .
Поряд з навчальною діяльністю вчитель працює з дітьми в плані виховної роботи. Зазначу, що в  результаті виховної роботи та навчальної діяльністю, ми повинні отримувати задоволення , бо тільки у повній співпраці  учня й учителя збуваються мрії і дітей,  і дорослих.  В 2015- 2016 навчальному році я є класним керівником 11 класу. І хочу  впевнено наголосити, що мій клас – це моє задоволення і втіха.
   Мрію, щоб виховання та навчання дітей, любов та повага до них, вимоги до них та щира дружба з ними –  все це було  сенсом моєї роботи в школі. Щоб і надалі праця давала мені радість, наснагу до життя та самовдосконалення, до творчого пошуку у вихованні та навчанні моїх учнів!